Vraag van de maand CJG Weesp

Klik op een grijze 'vraagbalk' hieronder om deze te openen/sluiten zodat het bijbehorende antwoord zichtbaar wordt.

 

September: "Hoe stimuleer ik mijn kind zijn taakjes te doen?"

Vraag van de maand september 2022: Hoe stimuleer ik mijn kind zijn taakjes te doen?

De vakantie is voorbij. Dat betekent een einde aan eindeloos veel vrije tijd. De scholen zijn begonnen en er moet weer van alles. Op tijd aankleden, zelf je broodje smeren, spullen opruimen en misschien krijgt je kind inmiddels werkjes voor thuis van school. Niet altijd leuk. Hoe zorg je er nu toch voor dat dingen gedaan worden zonder steeds in een strijd te belanden?

Wees duidelijk over wat je van je kind verwacht

Ga er niet vanuit dat je kind uit zichzelf begrijpt wat jij wil dat er gedaan moet worden. Wees helder naar je kind toe wat je van hem of haar verwacht, wanneer je wil dat het gebeurt en op welke manier. Hoe concreter hoe beter!

Stel reële verwachtingen

Hou rekening met de mogelijkheden van je kind. Kijk goed naar wat je kind aankan en stem de taakjes daarop af. Zorg dat er voldoende tijd overblijft waarop je kind zijn eigen gangetje kan gaan. Dit is belangrijk om op te kunnen laden, maar ook voor de creatieve ontwikkeling van je kind.

Toon begrip

Natuurlijk heeft je kind niet altijd zin in een verplichting. Misschien heeft je kind opstartproblemen in de ochtend of geen energie meer voor het huiswerk na een lange dag. Mogelijk kun je samen kijken of het taakje op een ander tijdstip gedaan kan worden. Bijvoorbeeld niet in de ochtend de kleding uitzoeken maar ‘s avonds alvast klaarleggen of eerst wat drinken en even kletsen voor je kind aan het huiswerk begint.

Of misschien vind je kind het gewoon een stom vervelend klusje. Een beetje begrip doet dan wonderen. Door deze erkenning voelt je kind zich gehoord en dat is altijd fijn!

Steun je kind

Misschien is een taakje nieuw of ingewikkeld voor je kind. Geef dan wat extra steun en verwacht niet dat je kind het al helemaal alleen doet. Steunen kan op verschillende manieren. Je kunt je kind bijvoorbeeld een herinnering geven dat het tijd is om met het aankleden, huiswerk of wat dan ook te beginnen. Steun kan ook uitleg zijn, als je kind het even niet meer weet. Soms kan het ook nog nodig zijn om het taakje samen te doen totdat je kind het zelf onder de knie heeft.

Het gaat om de inzet en niet om het resultaat

Kinderen leren vooral van horen wat ze goed doen. Let hierbij op de inspanning en niet teveel op het eindresultaat. T-shirt aangetrokken maar verkeerd om? Toch een compliment voor het zelf aankleden. Rekenwerkje gedaan maar wel fouten gemaakt? Top dat je al je sommen hebt gemaakt. Door aandacht te hebben voor de dingen die goed gaan zal je kind gemotiveerd blijven. Leuke bijvangst: de sfeer in huis blijft een stuk gezelliger als je de nadruk legt op wat goed gaat.

Interessant en behoefte aan meer tips? Kijk dan eens op deze site: https://psychogoed.nl/8-manieren-om-kind-motiveren/

Persoonlijk advies nodig? We denken graag met je mee!

Mocht je na het lezen van deze informatie meer informatie willen hebben? Neem gerust contact met ons op! Telefoon: 020 – 5555961 of e-mail: jgzweesp@ggd.amsterdam.nl.