Vraag van de maand CJG Weesp

Klik op een grijze 'vraagbalk' hieronder om deze te openen/sluiten zodat het bijbehorende antwoord zichtbaar wordt.

 

November 2020: " Hoe voorkom ik risico’s van internet en (sociale) media voor mijn kind?"

 

HOE VOORKOM IK RISICO’S VAN INTERNET EN SOCIALE MEDIA VOOR MIJN KIND?

Sociale media werkt verbindend.  Er zijn inmiddels veel kanalen op internet die helpen om met anderen in contact te komen en te blijven. Hoe praktisch en fijn dat is, is door de coronamaatregelen, nog meer duidelijk geworden. Op die manier kan toch contact gehouden worden met opa en oma en andere familieleden en vrienden. Ook de lessen vanuit school kunnen op deze manier gegeven worden.

Mogelijkheden

Via internet wordt veel gedeeld, denk niet alleen aan de sociale media maar ook aan virtuele (speel)werelden. Internet/media kan stimulerend werken als het gaat om het ontwikkelen van creativiteit, muzikaliteit en andere talenten door het gebruik van allerlei creatieve, grappige en bijzondere applicaties. Kortom internet en (sociale) media biedt plezier en mogelijkheden.

Vrienden

Sociale media is voor kinderen, om verschillende redenen, belangrijk. De voornaamste reden is vriendschap. Naarmate kinderen ouder worden neemt de invloed van ouders af terwijl vrienden steeds belangrijker worden. Met (sociale) media blijft je kind op de hoogte van wat vrienden en idolen doen en wat ze bezig houdt. Kinderen delen voornamelijk lieve, mooie, ontroerende, grappige of creatieve boodschappen met elkaar. Ze kunnen vrienden een hart onder de riem steken met berichtjes of een grappig of mooi filmpje maken of delen en hopen dat die veel likes krijgt. Zo bouwen ze aan hun imago.

Risico’s

Risico’s zijn er helaas ook. Via (sociale) media kunnen kinderen dingen te zien krijgen die niet geschikt  zijn voor hun leeftijd. Ook kunnen kinderen gepest of zelfs bedreigd worden via internet. Dit laatste noemen we cyberpesten.

Hoe voorkom je risico’s?

Maak duidelijke afspraken met je kind(eren) over wanneer, wat en hoe internet te gebruiken. Hoe eerder je begint met regels, hoe vanzelfsprekender. Als iedereen voor het naar bed gaan zijn telefoon beneden moet laten (inclusief ouders, want opvoeden blijft voorleven) levert dat in de puberteit minder vervelende discussies op.

Ga het gesprek aan over wat je kind(eren) tegen kunnen komen op internet. Toon hierbij interesse voor waar ze mee bezig zijn, wat ze ontdekken en wat ze doen. Dit maakt het gesprek over vervelende dingen die ze tegen komen makkelijker.

Vraag je kind(eren) altijd naar je toe te komen als ze iets vreemd of raars tegenkomen.

Leg ook uit dat ze nooit persoonlijke informatie, bijvoorbeeld hun adres, zomaar op internet moeten delen.

Kijk mee met je kind(eren) als ze beginnen met (sociale) media en gamen. Vergelijk het met je kind leren de straat over te steken, eerst doe je dat samen, later steeds meer op afstand.

Vanaf de basisschool gaat je kind steeds meer media zelfstandig gebruiken en als tiener nog meer. Blijf geïnteresseerd. Blijf het gesprek aangaan en houd de regels scherp.

Vergeet niet dat andere ouders ook met deze opvoeduitdaging te maken hebben en dat jullie misschien wat aan elkaar kunnen hebben.

Meer advies nodig?  We denken graag met je mee!

Kijk ook eens op: www.mediawijsheid.nl/mediadiamant/ of www.oudersvannu.nl/kind/opvoeden/kinderen-en-social-media/

Behoefte aan advies op maat? Neem gerust contact met ons op: e-mail: info@cjgweesp.nl

 

Oktober 2020: " Lezen?! Hoe maak ik het leuker voor mijn kind?"

 

 

 Lezen?! Hoe maak ik het leuker voor mijn kind?

Van 30 september tot en met 7 oktober is het weer Kinderboekenweek. School, boekhandels en natuurlijk de bibliotheken besteden daar volop aandacht aan. En terecht want boeken (voor)lezen is goed, leuk en leerzaam. Zoals de oude Engelse schrijver C.S. Lewis al zei ‘wie leest leeft 1.000 levens tegelijk’. Sommige kinderen houden vanuit zichzelf al van lezen, maar hoe stimuleer je kinderen die lezen niet zo leuk vinden?

Aanbod

Het aanbod aan boeken is enorm. Voor elke leeftijd en elke smaak is wel iets te vinden. Op school en bij de kinderopvang zijn vaak boeken aanwezig en wordt er voorgelezen. Voorlezen is geweldig, wie herinnert zich niet de leerkracht die zo mooi kon voorlezen dat je helemaal op ging in het verhaal? Thuis is dat natuurlijk ook leuk. Een verhaaltje voor het slapen gaan of samen plaatjes kijken en daar een verhaal bij verzinnen is ook een optie. Dit is heel goed voor de ontwikkeling van de woordenschat en voor de fantasie. Zelf lezen is natuurlijk ook fijn.

Lezen is belangrijk

We leven in een samenleving waar je overal taal tegenkomt; op verkeersborden, via e-mail, in de krant, vacatures, programmaboekjes of bijsluiters van een medicijn. Op het werk bestaat 80 procent van onze bezigheden uit lezen en schrijven. Het is dus belangrijk om deze vaardigheid al van jongs af aan te leren en te onderhouden.

Waarom is lezen zo goed?

● vergroot de woordenschat

● zorgt voor meer inlevingsvermogen in anderen

● vergroot kennis van allerlei onderwerpen

● traint het concentratievermogen

bevordert de nieuwsgierigheid en je leert argumenteren

Wat is er nodig om lezen leuk te houden?

Zorg voor een vast voorleesmoment bij bijvoorbeeld naar bed gaan. Hier kun je al jong mee beginnen en hiermee kun je doorgaan ook als je kind al lang zelf kan lezen.

Prentenboeken zijn leuk om samen naar te kijken en verhalen bij te verzinnen, goed voor de fantasie.

Gedichten of verhalen op rijm zijn op jonge leeftijd al heel leuk, je zal zien dat je kind het rijm al heel snel mee kan zeggen, zo kunnen jullie samen "lezen".

 Young adult boeken voor de tieners.

Als je kind zelf gaat lezen, kijk dan welk genre aanslaat bij de interesse.

Leg de lat niet te hoog. Ook stripboeken of boeken met veel plaatjes en weinig tekst is lezen. Voorlezen is een leuk alternatief voor als je kind zelf even geen zin heeft om te lezen. Vaak pakt je kind het boek zelf na een tijdje wel weer of vindt het een genre dat beter bij hem/haar past.

Pubers kunnen echt balen van het vele lezen wat ze moeten doen voor school. Vaak pakken ze het lezen op latere leeftijd wel weer op.

 

Opvoeden is ‘voorleven’ ofwel het goede voorbeeld laten zien. Dat geldt dus ook voor lezen. Pak

zelf weer eens een boek en ga op de bank zitten lezen of vertel over een boek wat je gelezen hebt en wat je daar zo interessant aan vond.

 Grijp de Kinderboekenweek aan om naar de bibliotheek te gaan (tot 18 jaar mag je gratis boeken lenen) of laat je kind een boek uitzoeken bij de boekhandel.

Meer advies nodig? We denken graag met je mee!

Neem gerust contact met ons op: telefoon: 035 –7600768| e-mail: info@cjgweesp.nl

 

 

November 2019: “Help mijn (stief)kinderen maken ruzie,wat kan ik doen?”

Vraag van de maand november 2019: Help mijn (stief)kinderen maken ruzie, wat kan ik doen?

Publicatiedatum: 1 november 2019

Door ruzie te maken leert je kind zijn eigen grenzen te ontdekken en ook die van een ander. Ruzie hoort erbij. Toch is het niet prettig als kinderen veel ruzie met elkaar maken. Je kan dan geneigd zijn om niets te doen, los het zelf maar op! Of om als scheidsrechter op te treden en het voor je kind op te lossen. Dit werkt over het algemeen niet maar wat dan wel?

Zorg voor heldere regels

Kinderen hebben behoefte aan heldere regels, ook bij het samen spelen. Vanaf de kleuterleeftijd kun je hiervoor een aantal regels opstellen. Praat hier regelmatig over en na een tijdje zal je merken dat je kind die regels onthoudt. Goede regels vertellen je kind wat hij wel mag doen. Bijvoorbeeld:

  • wees aardig voor elkaar;
  • samen spelen betekent samen delen en om de beurt gaan;
  • houd handen en voeten bij je;
  • praat op een gewone toon.

Ondanks de regels ruzie, wat dan?

Benoem wat er gebeurt als er, ondanks de regels,  toch ruzie ontstaat. Bijvoorbeeld  ‘Jullie willen allebei tegelijk op de computer’. Vraag ieder kind afzonderlijk of ze zelf een oplossing hiervoor kunnen bedenken. Blijf doorvragen totdat ze iets bedacht hebben waar ze het beide mee eens zijn. Lukt het hen niet dat zelf te bedenken, help ze daar dan mee. Geef de kinderen een compliment als ze zelf een  oplossing hebben gevonden en ze zonder ruzie verder spelen.

Leren op je beurt te wachten en tegen verlies te kunnen

Er bestaan allerlei spellen en activiteiten die kinderen kunnen stimuleren om dingen met elkaar te delen, samen te werken of elkaar de beurt te geven, zoals bal-, bord- of computerspelletjes met twee of meer spelers. Doe zelf ook dit soort spelletjes met je kind om hem/haar te laten oefenen met ‘op je beurt wachten’ en verliezen. Leg de nadruk om hoe leuk en gezellig het is om samen te spelen en leg uit dat het gaat om het plezier en niet om het winnen.

Rivaliteit verminderen

Elk kind verlangt naar de exclusieve aandacht en liefde van zijn ouders. De aanwezigheid van een (stief)broertje of zusje is dus concurrentie. De aandacht moet immers verdeeld worden.  Dat kan voor het kind voelen als een bedreiging. Je kunt het gevoel van bedreiging wegnemen door bij ruzie niet de kant van één kind te kiezen. Houd er rekening mee dat elk kind een apart individu is, met een eigen karakter en een eigen gebruiksaanwijzing. Probeer de kinderen zo min mogelijk met elkaar te vergelijken (bijvoorbeeld: Daan kon zijn schoenen al strikken toen hij vier was, Anna nog niet). Ook helpt het om met elk kind afzonderlijk wat één op één tijd door te brengen. Tijd die echt alleen voor dat specifieke kind bedoeld is. Zorg daarnaast ook voor gezamenlijke activiteiten met het hele gezin, dat versterkt jullie band. Kies daarbij niet voor win-verlies spelletjes maar voor gezellige, sportieve activiteiten waar iedereen aan mee kan doen.

Leestips:

How2talk2kids, broers en zussen zonder rivaliteit’ van Adele Faber & Elaine Mazlish.
De gids over emoties bij kids’ van Susan van Asten.

Meer weten? We denken graag met je mee!

Heb je behoefte aan ondersteuning bij het omgaan met de ruzies van je (stief)kinderen? Neem gerust contact met ons op:
Telefoon: 035 – 7600768 | E-mail: info@cjgweesp.nl

September 2019: "Terug naar school. Hoe maken we een goede start?".

 

Terug naar school; hoe maken we een goede start?

De zomervakantie was weer heerlijk: alle vrijheid en tijd om lekker te doen wat je wil en niet zoveel te ‘moeten’ en genieten van het mooie weer. Maar nu zit het er toch echt weer op en moeten we vanuit een chill modus terug in het gareel!

 

Regelmaat

Voor het ene gezin is de omschakeling van vakantie terug naar werk en school een verademing. De kinderen hebben weer zin om naar school te gaan, hun vriendjes weer te zien, hun clubs te bezoeken en de ouders snakken naar regelmaat.

Tips

Voor het andere gezin is het wennen! De volgende tips kunnen dan helpen:

■      Bedenk hoe je zelf weer in het ritme wil komen, wat er allemaal nog moet gebeuren als de kinderen weer naar school gaan en maak hier eventueel een to do lijstje voor.

■      Schaf de spulletjes die nodig zijn voor het komend schooljaar alvast aan om goed voorbereid van start te gaan.

■      Maak een kalender wie wanneer welke activiteiten heeft als straks alles weer begonnen is.

■      Een nieuw schooljaar is hét tijdstip om nieuwe regels vast te stellen: wie smeert de boterhammen, hoe vaak mag er afgesproken worden met vriendjes, wat zijn de nieuwe bedtijden, wie kiest de kleding uit, hoeveel en tot hoe laat mag je uit in een weekend, wie dekt de tafel, zet de vuilnis buiten of ruimt de vaatwasser uit.

■      Breng de tijd om naar bed te gaan stapje voor stapje terug tot de normale tijd, zo wennen ze er langzaam aan. Dit geldt ook voor oudere kinderen, pubers en natuurlijk voor jezelf!

■      Sluit de vakantie af met een speciale dag of een etentje. Zo sta je nog één keer bewust stil bij de heerlijke vakantie die jullie hadden. Je kunt dan ook in de groep gooien hoe ze tegen het nieuwe schooljaar en wat ze allemaal staat te wachten.

■      En… doe in de eerste schoolweken (maar ook daarna!) nog eens iets onverwachts. Ga naar het zwembad, maak tussen de middag een fietstochtje met picknick, stop een typische vakantielekkernij in de broodtrommel. Zo houd je het vakantiegevoel nog een beetje vast.

Een hele mooie start van het nieuwe schooljaar gewenst!

Meer weten? We denken graag met je mee!

Op onze website geven wij praktische informatie over gezond opgroeien en opvoeden. Hier tref je ook ons cursusaanbod en informatiemateriaal voor ouders.

Vraag van de Maand Juli/Augustus

Voor vragen over opgroeien en opvoeden (gratis). Kom langs of maak een afspraak: (035) 760 07 68

di, wo, do, vr 9.00-12.00u

C.J. van Houtenlaan 1g, Weesp

centrum voor

jeugd en gezin

weesp

www.cjgweesp.nl

Vraag van de Maand Juli/Augustus

Voor vragen over opgroeien en opvoeden (gratis). Kom langs of maak een afspraak: (035) 760 07 68

di, wo, do, vr 9.00-12.00u

C.J. van Houtenlaan 1g, Weesp

centrum voor

jeugd en gezin

weesp

www.cjgweesp.nl

Juni 2019: "Hoe maak ik een succes van mijn samengestelde gezin?"

                                        Vraag van de Maand juni 2019

Hoe maak ik een succes van mijn samengestelde gezin?

Een succes maken van je samengestelde gezin kan een behoorlijke uitdaging zijn. Ben jij een moeder of vader in een samengesteld gezin dan herken je vast onderstaande kenmerken wel. Hieronder een paar do’s en dont’s om je te helpen een succes te maken van je nieuwe gezin.

Meerdere loyaliteiten naast elkaar

Het is niet vanzelfsprekend dat, wanneer je stiefouder bent, je ook papa of mama wordt. Vaak blijven kinderen loyaal aan hun biologische ouder en hebben moeite met het accepteren van een ‘nieuwe ouder’. Als stiefouder kun je hier het beste soepel naar kijken en wat afstand nemen. Je kunt altijd ‘reservepapa’ (papa voor wanneer ze het nodig hebben) of ‘gezelligheidsmama’ (mama om alleen hele leuke dingen mee te doen) zijn. Maak ook duidelijk dat kinderen jou niet mama of papa hoeven te noemen maar je gewoon bij je voornaam kunnen aanspreken.

 

Twee culturen bij elkaar

Ieder gezin heeft zijn eigen typische voorkeuren, gewoonten en rituelen. Hoe ontwikkel je een nieuwe gezamenlijkheid in een samengesteld gezin? Het is een valkuil om te denken dat het in je nieuwe gezin net zo kan blijven doorgaan als je gewend was. Veel stiefouders hebben het gevoel dat er twee kampen zijn onder één dak. Door op zoek te gaan naar nieuwe gewoontes en rituelen werk je aan een gezamenlijke nieuwe cultuur. Sommige ouders maken bijvoorbeeld maaltijden waarbij het hoofdgerecht uit het ene gezin komt en het toetje uit het andere gezin.

Wonen in twee gezinnen

Kinderen van gescheiden ouders wonen niet alleen in twee huizen, maar ook in twee gezinnen – met verschillende opvoedstijlen. De wisseling van de twee gezinnen kan voor kinderen pittig zijn. Ze moeten zich steeds aanpassen. Het is dan fijn als het duidelijk is wat er in de twee nieuwe gezinnen van hen verwacht wordt. Introduceer daarom nieuwe regels stapsgewijs en betrek de kinderen bij het opstellen van deze regels. Geef kinderen daarnaast de tijd om te wennen en zich aan te passen.

 

Bloedband en stiefband naast elkaar

Ouder en kind zijn door geboorte op een natuurlijke wijze met elkaar verbonden, maar de band tussen stiefouder en stiefkind moet nog groeien. Misschien voel je je als stiefouder buitengesloten in je nieuwe gezin. Kinderen kunnen de komst van een nieuwe partner tegenwerken en voor ouders is het lastig als het kind waar je van houdt je nieuwe partner niet kan of wil accepteren. Wat extra aandacht van de eigen ouder kan al een deel van het probleem wegnemen. Ga na wanneer je als stiefouder betrokken kan en wil zijn, en wanneer en waar het kind en de eigen ouder beter alleen gelaten kunnen worden. Als het samenleven met een nieuwe partner en kinderen te veel ten koste gaat van het geluk en welzijn van één of van alle gezinsleden, kan (tijdelijk) apart wonen een goed alternatief zijn.

Ex-partners blijven samen ouders

Al ben je niet meer elkaars partner, je blijft samen de vader en moeder van de kinderen. Ook in een nieuw samengesteld gezin is het van belang voor de kinderen dat hun ouders er beide mogen zijn. Erkenning voor beide ouders betekent namelijk erkenning van het kind. Probeer daarom irritaties en meningsverschillen over de andere ouder opzij te zetten. Zo’n strijd is schadelijk voor de kinderen en voor je nieuwe gezin en kent alleen maar verliezers!

Leestip ‘Hoe maak je een succes van je nieuwe gezin?’ van C. Haverkort, M. Kooistra-Popelier en A Hendrikse-Voogt.

In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op bovenstaande kenmerken en krijg je hulp bij het maken van een stiefplan.

Mei 2019:"Mijn kind slaapt slecht. Hoe zorg ik voor een betere nachtrust voor ons?"

Mijn kind slaapt slecht. Hoe zorg ik voor een betere nachtrust voor ons?

Slaappatroon

Foto VVDM mei 2019

Het ene kind slaapt makkelijker in en langer door dan het andere kind. Nachtmerries en slaapwandelen zijn niet ongewoon en horen bij de ontwikkeling van kinderen. Sommige kinderen kunnen moeilijker in slaap komen of worden ’s nachts wakker. Anderen zijn ’s morgens heel vroeg wakker of juist niet wakker te krijgen. Soms kan een bepaald slaappatroon maken dat een kind (of een ouder ;-) overdag minder fit of prikkelbaar is. Als dat het geval is bij jouw kind dan kan het handig zijn om te kijken of je het slaappatroon van je kind kan verbeteren.

Een ongewenst slaappatroon ontstaat meestal al in peutertijd. Dit heeft te maken met de ontwikkelingsfase waarin je kind zit. Je kind ontdekt dat hij een eigen persoontje zijn met een duidelijke eigen wil. In deze periode; ook wel de “peuterpubertijd” genoemd, zeggen peuters graag overal nee tegen. Ook tegen het naar bed gaan. Daarnaast leven peuters nog in een magische wereld. Zij begrijpen lang niet alles van wat er om hen heen gebeurt. Dat je kamer van het ene moment licht het volgende moment zomaar donker kan worden door het lichtknopje uit te doen gaat hun bevattingsvermogen ver te boven. Hun magische wereld maakt ook dat fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. Zo kunnen monsters en krokodillen uit een verhaal daadwerkelijk onder het bed verstopt zitten. Tenslotte kan het zijn dat je peuter ook minder goed slaapt door scheidingsangst. Hiermee wordt bedoeld dat hij bang wordt zodra een vertrouwde figuur uit zijn wereldje niet meer om hem heen is.

Tips

Om goed te kunnen slapen, heeft je kind een voor hem veilige en rustige omgeving nodig. Het invoeren van een vast bed ritueel kan daarbij helpen. Hieronder vind je tips voor een goede nachtrust voor je kind:

  • Zorg voor een prettige slaapplek. Gebruik een nachtlampje als je kind bang is in het donker of laat de deur op een kier.
  • Stem de hoeveelheid slaap en de bedtijd af op de slaapbehoefte van je kind.
    Probeer zoveel mogelijk vaste slaaptijden aan te houden.
  • Neem de tijd voor het naar bed gaan: je kind heeft deze tijd nodig voor de overgang van waken naar slapen.
  • Zorg iedere avond voor dezelfde routine, bijvoorbeeld: aankondigen van de bedtijd, uitkleden, wassen en tandenpoetsen, samen kletsen of (voor)lezen. Een kleine ontspanningsoefening of (voet) massage kan ook heel helpend zijn voor een goede nachtrust.
  • Blijf in de buurt als je kind angstig is. Jou nog kunnen horen kan geruststellend zijn. 

Let op! Gebruik liever geen telefoon, tablet of spelcomputer in bed: het gebruik van deze apparaten stimuleert de hersenen juist om wakker te blijven.

Als je kind ’s nachts wakker wordt kun je het volgende doen:

  • Praat met je kind als hij bang is of naar heeft gedroomd: bij een nachtmerrie weet je kind zich nog goed de inhoud te herinneren en is hij bang. Je kind heeft behoefte aan troost, voordat het weer rustig kan gaan slapen.
  • Laat je kind weten dat je in de buurt bent. Het idee dat je kind altijd naar je toe kan gaan als hij niet kan slapen, helpt je kind om juist wel in zijn eigen bed te blijven.
  • Creëer geen gewoonten waar je niet aan vast wil komen te zitten zoals bij je kind blijven tot hij slaapt. Je kind leert zo niet dat alleen inslapen ook veilig is en zal je steeds weer nodig hebben om zich veilig te voelen bij het (in) slapen.
  • Laat je kind in zijn eigen bed slapen: hiermee voorkom je dat hij er aan went om bij jou te slapen en je in een vicieuze cirkel terecht komt, waarbij je kind niet meer zonder jou kan slapen.

Al deze dingen al geprobeerd, maar geen resultaat? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!

Maart 2019:"Mijn kind heeft vragen over seks. Hoe moet ik daarop reageren".

Vraag van de maand maart 2019: ‘Mijn kind heeft vragen over seks. Hoe moet ik daar op reageren?

Publicatiedatum: 1 maart 2019

Je kind stelt uit het niets een vraag over seks, bijvoorbeeld: Waar komen baby’s vandaan? Of ze hebben ergens een woord gehoord en willen weten wat dat betekent. Het overvalt je misschien en je denkt “wat moet ik hier nu op zeggen?’ Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Welke informatie is geschikt voor je kind?

Voor volwassenen heeft seksualiteit een hele andere lading dan voor kinderen. Seksuele ontwikkeling is een breed begrip. Het gaat niet alleen om seks maar ook om gevoelens, je eigen lichaam, zelfbeeld, relaties aangaan, respect hebben voor jezelf en elkaar. Deze ontwikkeling start al vanaf dat je kind baby is!

Krijg je plotseling een vraag over seks? Ga in gesprek, gewoon doen! Ga in op de vraag en geef een kort en leeftijdsadequaat antwoord. Mocht je kind meer willen weten, dan stellen ze die vragen vanzelf. Het is belangrijk om het zo vroeg mogelijk over seksualiteit te hebben. Zo kun je je kind jouw normen en waarden overbrengen

Stelt een jong kind de vraag: ‘waar komen baby’s vandaan?’ Dan kan je dit gewoon biologisch uitleggen. Dus over een zaadje en een eitje. Een kind zal dit zo aannemen en helemaal geen zal er totaal geen gêne bij voelen als er over seks gepraat wordt.

Wanneer kinderen in de pubertijd komen krijgt seksualiteit steeds meer dezelfde lading als voor een volwassene. Pubers nemen  niet alles meer aan wat je als ouder daarover te zeggen hebt. Op die leeftijd zullen ze hun informatie via internet, social media of vrienden verzamelen. Ze kunnen dan een vertekend beeld krijgen. Daarom is het belangrijk om ook op deze leeftijd te blijven uitleggen waar seksualiteit en liefde over gaan. Al vindt je puber het  misschien gênant om met jou over sekst te praten, kaart het onderwerp toch regelmatig aan.

Vind je het lastig te weten wat je je kind op welke leeftijd kan vertellen dan kun je de boeken van Sanderijn van der Doef raadplegen. Zij heeft boeken geschreven over het thema seksualiteit gericht op bepaalde leeftijdscategorieën.

  • Ik vind je lief: 4-7 jaar
  • Jij ook op mij: 8-11 jaar
  • Het puberboek: vanaf 11/ 12 jaar

De 3de week van de maand maart is het de week van de lentekriebels, het thema seksualiteit staat deze week centraal. Het kan zijn dat de school van je kind hier ook aandacht aan schenkt. Mocht je zelf meer informatie willen dan je kijken op www.weekvandelentekriebels.nl. Heb je vragen of behoefte aan een gesprek, neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee!

Februari 2019: ‘Mijn kind vindt nieuwe situaties spannend. Hoe kan ik hem helpen?'

Heb jij een kind dat het moeilijk vindt om nieuwe situaties aan te gaan? Dat het liefst stevig tegen je aangeplakt blijft zitten, stilletjes in een hoekje kruipt of heel hard moet huilen als het iets spannend vindt? Dan heb jij waarschijnlijk een ‘kat uit de boomkijker’ in huis.

Omdat kinderen nog veel van het leven niet begrijpen zijn ze sneller angstig dan volwassenen. Ze voelen veel aan maar kunnen het nog niet goed plaatsten. Een nieuwe situatie maakt een kind daarom soms bang en onzeker. Dat kan per kind verschillen, ook bij kinderen binnen hetzelfde gezin. Het ene kind is gevoeliger voor spanningen dat het andere kind. Deze angst heeft een functie. Het is een waarschuwing tegen mogelijk gevaar. We hebben deze emotie nodig om te overleven. Het is daarom belangrijk dat je kind leert luisteren naar dit gevoel. Je kan je kind hierbij helpen door het gevoel te benoemen te erkennen. Dus bijvoorbeeld: “jij vind het spannend om naar zwemles te gaan, dat snap ik best”

Angst staat tegenover vertrouwen. Als je kind ergens bang voor is heeft het ergens geen vertrouwen in. Je kind kan dan proberen nieuwe situaties te vermijden omdat ze hem onzeker maken. Bijvoorbeeld door alleen maar op schoot te willen zitten tijdens een verjaardag. Als je hierin mee gaat dan zal de angst alleen maar groter worden. Door niet mee te gaan in het gedrag en het te begrenzen werk je aan het zelfvertrouwen van je kind. ‘’Je mag nog 5 minuutjes bij me blijven zitten en dan is het tijd om …” Doe dit op een liefdevolle, zachte manier en niet vanuit boosheid. Doe je het wel vanuit boosheid omdat je je ergert aan het gedrag dan zal je kind alleen maar meer in verzet gaan. Als je kind vervolgens de nieuwe situatie toch is aangegaan geef hem dan een compliment “wat knap dat je het toch gedaan/ geprobeerd hebt ook al vond je het spannend” Hiermee versterk je het zelfvertrouwen van je kind en is de kans groter dat je kind de volgende keer ook een spannende situatie durft aan te gaan.

Als je angstig bent bouw je spanning op. Zorg er daarom voor dat je kind zich na een spannende situatie lekker kan ontspannen. Hoe? Dat is voor elk kind anders; de één ontspant van een muziekje luisteren of samen een boekje lezen en de ander heeft het nodig om lekker te kunnen rennen om de spanning eruit te gooien. Kijk wat je kind nodig heeft en maak daar ruimte voor.
Dus:

  • Leer je kind angst te herkennen door het te benoemen
  • Accepteer het gevoel en toon begrip
  • Begrens het gedrag
  • Ga niet mee in de angst maar ontken het ook niet door het weg te lachen.
  • Bedenk (eventueel samen met je kind) tussenstappen om de situatie uiteindelijk wel aan te kunnen gaan. Vertrouwen in een nieuwe situatie moet groeien.
  • Zorg na afloop van een spannende situatie voor ontspanning op een manier die bij je kind past zodat het kan ontladen.

Wil je meer weten of heb je een vraag. We denken graag met je mee!
T 035 – 7600768
E info@cjgweesp.nl